Världens roligaste dag!

Alltså.... den som kom på det här med första april.... den dagen är ju som gjord för mig....

Så här säger Wikipedia:::

En teori för aprilskämtens uppkomst är följande: Tidigare började det nya året den 25 mars och första april var oktaven, det vill säga den åttonde dagen, då festigheterna kulminerade och avslutades. När tidpunkten flyttades till första januari (år 153 f.Kr.) var det många som struntade i den nya situationen och fortsatte fira nyår i april. Ofta skämtades med dessa personer och senare blev det tradition att utsätta någon för skämt den första april.


Att narras april kan möjligtvis vara en kvarleva från romarnas Cerealia, som firades i början på april. Det sägs att Proserpina roade sig på Elyséens ängder och precis hade plockat famnen full med påskliljor, då Pluto tog med henne till underjorden. Hennes mor, Ceres, hörde ekot av hennes skrik och begav sig ut för att leta efter sin dotter; men det var helt förgäves, hon blev narrad att leta efter "ekot av ett skrik" eller söka efter "göken/dummerjönsen".


Man tror att första april-skämten kom till Sverige på 1670-talet. Skämtet gick då ut på att lura någon att gå dumma ärenden - till exempel fick den lurade ett brev, en så kallad aprilsedel.

*******************************************************************************************************************************
Jag älskar denna dag. Så länge jag inte blir lurad själv. Jag lurade stackars Annica som jobbade natt i morse. Jag ringde och lurade mamma, gjorde ett försök på pappa, lurade Linda, gjorde ett försök på Jonna, lurade chefen, lurade min son, lurade stora syster och övrigt folk och fä.... och idag är det TILLÅTET att luras... konstigt att jag gillar den här dagen???
*******************************************************************************************************************************

Måste bara berätta om min roliga sons uttryck idag. Jag gick och hämtade honom och en kompis till honom på skolan. Vi skulle gå och bada på simhallen. Hela vägen dit babblar dom två oavbrutet. Adam mest så klart. Under hela bad tiden babblas det, i dusch och omklädning babblas det .... för att inte tal om innan dom valt fika....babbel babbel. Sen öppnar dom varsin glass. Tittar ut över bassängen, tar en tugga och sen säger Adam
- Det här är livet det!!
kompisen ler och nickar....

Jag höll på att dö av skratt...
**********************************************************************************************************************************

Hoppas ni haft en bra dag och inte blivit för lurade av mig eller någon annan.....puss på er


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0