jag virkar igen...

Jag har tagit upp virknålen igen!! ..
Jag har virkat klart Adams RAMBO figur som jag börjat på förr... när jag var aktiv virkare sist.
Nu är gubben klar och han har militär kläder och svart svajande hår med ett rött pannband såklart.
Och sen fick jag lov att sticka lite när jag ändå hade garn framme. Det blev en mini lovika vante till Jonnas telefon i en skön rosa färg. Det är inte bra med kalla mobiler på vintern....
Och nu håller jag som bäst på med sista delarna till en kanin som jag virkat ihop snart.
Ska bara fylla den med lite ludd och ge den ett par söta ögon....

Mannen som snart fyller år kanske får en liten garn kanin som han kan ha i sängen??? näää....
Fast egentligen hade det varit rätt åt honom för att vägrar önska sig nåt i present. Vad köper man till en som har allt?? och som inget vill ha`??
Jag har gjort lite inköp nu och jag hoppas han blir glad åt presenterna.... fast jag är rätt säker på det!


Adam kom hem från skolan häromdagen och ett styggt ord han slippra ut ur hans mun....
Alltså jag blir faktiskt väldigt bekymrad. ...
Hemma hos oss så är vi vuxna faktistk skyldiga till att säga saker som FAn och JÄVLAR. Det kan jag stå för. Absolut!! Men alltså uttryck som HÅLL KÄFTEN och BÖG??????? Vem är det som lär ungarna allt det där?? Jag undrar faktiskt på fullt allvar.
Det är ju nu länge sen en växande kille i Adams ålder tyckte att Barnkanalen var cool och numera är det ju disney channel och (den förbannade) Cartoon Network som är hetast. Och det räcker att se en enda serie på cartoon network så har den innehållit ord som IDIOT och EFTERBLIVEN. Kanske inte just svordomar i serierna men väl ett otrevligt språk.
Och visst, jag kan väl förbjuda honom att se på de kanalerna.... men jag får slåss för den saken i flera år antar jag!


Men frågan är var dom lär sig ord som BÖG och KNULLA och allt vad det är.

Adam sa HÅLL KÄFTEN till mig en gång. ..
Jag frågade honom: säger jag så till dig... svaret blev nej. Jag frågade om pappa säger så till honom... svaret blev åter igen nej....
Varför säger då du så till mig frågade jag sen....
Svaret blev : JAG VET INTE.

Och jag tror faktiskt inte att han vet... han vet knappt vad orden betyder som han hör och lägger in i ordlistan uppe på hjärnkontoret. Borde absolut finnas nåt sorts filter för att få bort det OTREVLIGA språket och jargongen. Jag jobbar sten hårt på det hemma men ibland är det som att strida mot en övermäktig makt. Nästa vecka kommer han hem från skolan och har lärt sig nåt nytt ord och så är karusellen igång igen....

Kommentarer
Postat av: Jonna

Vanten blev super! Tusen tack!!

2010-02-11 @ 11:37:28
Postat av: Tina

hej! vet vad du menar. nu går kidsen bara på dagis men iaf. tuva lär sig inte nya "spännande" ord utan hon får lära sig hur man SKA vara som flicka... Hon satt och såg sorgsen ut en kväll när hon tittade på barnpogram där dom lekte pirater. Jag frågade om hon oxå ville vara pirat... nej..det är bara pojkar som får leka pirater. får inte flickor det då? sa jag. nej flickor SKA vara prinsessor och sånt. Blev lite små tokig på att någon i Tuvas omgivning har fått i henne att hon inte får vara som hon vill. Hon är 4,5år och redan nu börjar hon tänka på hur flickor "ska" och "bör" uppföra sig..f-n ta den som satt dom grillerna i hennes huvud. Hon är ett barn, barn är barn! Barn ska vara glada, nyfikna och öppna för vad livet har att erbjuda, inte bli uppdelade i fack. oops! långt inlägg... annars då?=D

2010-02-11 @ 13:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0