Fredag den 13 e

Idag är det fredag den 13 och enligt skrock så är det rena rama outrsdagen. Det finns lite olika hypoteser varför fredagen den 13e uppfattas så...

En tes grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. det kan även ha baserats på att det fanns 13 personer totalt  och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag....

En annan hypotes grundar sig på att ett antal betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslada av Filip IV av Frankrike på just.... fredag den 13 oktober 1307.

Vidare finns det i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och onskans gud LOKE kom som den trettonde gästen till en gästabud i Valhall- och sedan konspirerade så att Balder dog.


Det finns till och med en latinskt ord (eller vad det nu kallas) för en person som har fobi för fredagen den 13 och det kallas Paraskavdedetriafobi.... fobi för talet 13 kallas Triskaidekafobi.....


SÅ NU  VET NI DET!

Jag vet dock inte om jag kan hålla med riktigt.... Jag är född den 13 mars. inte på en fredag (på en söndag tror jag) men i alla fall på talet 13..i den 3e månaden.....huuuuuu... OCH jag är ju ingen olycka!! och inte har jag konstant otur heller fast jag ibland tror det. Och jag har vunnit på lotto en gång i mitt liv och då lämnade vi in tips kupongen fredagen 13 februari och alla hjärtans dag var på lördag (PRECIS SOM I ÅR!!!!!) och då vann vi på alla hjärtans dag. så Jag och min man gav varann ett ex antal tusenlappar i alla hjärtans dag present kan man säga.....Det var väl inte dåligt... och inte otur heller eftesom vi lämnade in kupongen på fredag den 13e.

Egentligen borde det vara fler som spelar på tips och lotto coh sånt en sån här dag.Det måste det ju finnas någon statistik över tycker man.....

JA, helgen närmar sig i alla fall och i morgon överger jag min lilla familj på kvällen och ska göra ett försök att festa lite.
Har alltid spenderat Valentines day med min bättre hälft men i morgon får han bli övergiven....
Har ingen aning om vad man ska sätta på sig för kläder men det blir inget med röda hjärtan i alla fall... :)
Jag ska bara dricka röda drinkar under kvällen och jag ska ge bort små röda presenter......
MER KÄRLEK TILL FOLKET!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0