Randy Pausch

Har ni hört talas om Randy Pausch???
Han var en amerikansk proffessor som fick cancer och genomgick behandlingar men det fanns ingen chans att rädda honom. Med vetskapen om att han skulle dö så "satte han ihop" en sista föreläsning till sina elever. Föreläsningens titel var (fritt översatt) "hur man uppnår sin barndoms drömmar" men föreläsningen är enligt mig mer en uppmaning att leva livet medan man finns. Jag letade åt hans föreläsning på youtube. Den är över en timme lång och innehåller många kloka ord. Bland annat så säger han att man inte kan välja korten som blir tilldelade en men man kan välja hur man ska spela dom.... så sant...
Att han som står inför döden samtidigt som han befinner sig mitt i livet och ändå väljer att inspirera folk är så rörande. Han hade allt att leva för. Han var gift och hade tre barn. Han dog 25 juli 2008. Som jag har förstått så fortsatte han att återberätta sin sista föreläsning bland annat hos Oprah och det finns många intervjuer med honom och hans fru.

Jag tycker verkligen att ni ska kolla in hans föreläsning på youtube. Sök på "the last lecture". Den finns även att köpa som bok. (ni får hitta åt det själv för jag är helt värdelös på att länka... kanske Stina kan hjälpa mig?)

Med det lilla inlägget gjort så kryper jag ner i säng och funderar på vad som EGENTLIGEN är VIKTIG i LIVET!!!
Puss på er alla...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0