Släktforskar

Nu har jag snubblat över nåt riktigt stort här...
Jag fick för mig att börja foska lite i släkten och nu är jag helt tagen. Jag söker genom nätet efter släktingar till höger och vänster. Jag har ingen aning om hur man gör och de flesta sidor som jag har hittat kräver att man betalar lite för att få titta... men...

Jag intervjuade min far idag om hans släkt och om hans liv som ung. Jag kan säga att jag fick ringa mamma och hon fick fylla i lite luckor... hahaha... men mamma har ju grym koll. Hur som helst så fanns det så mycket intressant bara några generationer bakåt så jag är så sugen på att forska vidare. När jag ändå hade mamma på tråden så hörde jag mig för om den sidan på släkten också. Den är mycket större än pappas sida vad jag vet. Min mormor hade 10 syskon så det är nåt att bita i. Jag tyckte i alla fall att det var jätte intressant och jag kommer att kontakta diverse släktingar med hundra frågor.

Det här har jag tagit reda på än så länge....

Min farfar var läns skogvaktare och jobbade i Fågelsjö som ligger utanför Orsa.
Min farmor  kom från Morkarlby och var hemmafru men innan hon träffade min farfar så jobbade
 hon som modist. (Hattmakare)
Det förklarar ju alla tjusiga hattlådor som farmor hade i garderoberna.
Min farfars far var Jägmästare och kom från Edsbyn.
Min farfars syster bodde i Frankrike

Min morfar ägde en Esso mack under 1960 talet och där arbetade även min mamma under de 10 åren som de ägde macken... Jag har t om kort på morfar (tror det är han) i en Esso-tiger dräkt.
Min morfars far var brobyggare och dog när min morfar bara var tonåring i en sjuka som kallas "stenlunga"
Jag har även ättlingar från morfars sida på Island....
OCH min mormor körde Amazon!! hahaha..

Det är så himla intressant allt detta......
Jag har börjat på ett släkt träd men jag vet inte hur många "grenar" jag ska lägga till... eller om jag bara ska koncentrera mig på föräldrar, farföräldrar, morföräldrar osv....


Kommentarer
Postat av: Vena

Vill du veta nåt om släktforskning, ring min mor. Hon vet ALLT!!! Kram

2010-09-18 @ 23:54:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0